MENTALISERING I DAGTILBUD

En kursusdag kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov.  Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.

MENTALISERING I DAGTILBUD

Mentalisering i dagtilbud handler om at skabe trygge relationer og understøtte børns følelsesmæssige og sociale udvikling – allerede fra de første leveår.

  • Introduktion til mentaliseringsteoriens anvendelse i dagtilbud.
  • Hvordan mentaliseringssvigt kan komme til udtryk i dagtilbud.
  • Håndtering af mentaliseringssvigt hos den professionelle, forældre eller samarbejdspartnere.
  • Udviklingen af mentaliseringsevnen hos små børn – og hvordan denne understøttes i hverdagen.
  • Konkrete værktøjer til arbejdet med mentalisering i dagtilbud.

STORM-MODELLEN I DAGTILBUD – SIKKERHED OG TRAUMER

STORM-modellen giver en ramme for mentaliseringsbaseret arbejde med små børn og deres familier i dagtilbud.

  • Introduktion til STORM-modellen: Sikkerhed, Tænk traumer, Opbyg evner, Ressourcer og Mentalisering.
  • Tilknytningsteori og tilknytningsmønstre – som praktisk redskab i det pædagogiske arbejde.
  • Hvordan man skaber sikkerhed i rammer og relationer i dagtilbud.
  • Hvordan man som professionel kan støtte børn, der har oplevet traumer, sygdom i familien eller kompliceret skilsmisse.
  • Konkrete handlemuligheder, når vanskeligheder og traumer påvirker børns udvikling.

STORM-MODELLEN I DAGTILBUD – OPBYG EVNER, RESSOURCER OG LØGNE

Med udgangspunkt i STORM-modellens elementer Opbyg evner og Ressourcer rettes fokus mod at styrke børns udvikling og trivsel i dagtilbud.

  • Opbygning af evner hos børn med udfordrende adfærd (vrede, aggression, ødelæggelse m.m.).
  • Opbygning af evner hos børn med specifikke vanskeligheder.
  • Understøttelse af selvværd og selvtillid i dagtilbud.
  • Styrkelse af relationelle evner mellem børn.
  • Forståelse for børns løgne – og hvordan man kan arbejde med løgne i et mentaliseringsperspektiv.
  • Ressourcefokus og anerkendende tilgang i hverdagen.

EGEN MENTALISERING OG MENTALISERING I FORÆLDRESAMARBEJDE

Et velfungerende forældresamarbejde kræver både faglig indsigt og evnen til at bevare sin egen mentalisering – særligt i pressede situationer.

  • Udfordringer i forældresamarbejde i dagtilbud.
  • Samarbejde med forældre i udsatte positioner.
  • Samarbejde med moderne og markante forældre.
  • Konkrete idéer og værktøjer til at genopbygge et samarbejde, når det er udfordret.
  • Introduktion til STORM for forældre – en struktureret model til forældresamarbejde.
  • Hvordan man passer på sig selv i en travl og følelsesmæssigt krævende hverdag.
  • Redskaber til at styrke egen mentalisering og bevare det professionelle overblik.