En kursusdag kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov. Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.
MENTALISERING I DAGTILBUD
Mentalisering i dagtilbud handler om at skabe trygge relationer og understøtte børns følelsesmæssige og sociale udvikling – allerede fra de første leveår.
Introduktion til mentaliseringsteoriens anvendelse i dagtilbud.
Hvordan mentaliseringssvigt kan komme til udtryk i dagtilbud.
Håndtering af mentaliseringssvigt hos den professionelle, forældre eller samarbejdspartnere.
Udviklingen af mentaliseringsevnen hos små børn – og hvordan denne understøttes i hverdagen.
Konkrete værktøjer til arbejdet med mentalisering i dagtilbud.
STORM-MODELLEN I DAGTILBUD – SIKKERHED OG TRAUMER
STORM-modellen giver en ramme for mentaliseringsbaseret arbejde med små børn og deres familier i dagtilbud.
Introduktion til STORM-modellen: Sikkerhed, Tænk traumer, Opbyg evner, Ressourcer og Mentalisering.
Tilknytningsteori og tilknytningsmønstre – som praktisk redskab i det pædagogiske arbejde.
Hvordan man skaber sikkerhed i rammer og relationer i dagtilbud.
Hvordan man som professionel kan støtte børn, der har oplevet traumer, sygdom i familien eller kompliceret skilsmisse.
Konkrete handlemuligheder, når vanskeligheder og traumer påvirker børns udvikling.
STORM-MODELLEN I DAGTILBUD – OPBYG EVNER, RESSOURCER OG LØGNE
Med udgangspunkt i STORM-modellens elementer Opbyg evner og Ressourcer rettes fokus mod at styrke børns udvikling og trivsel i dagtilbud.
Opbygning af evner hos børn med udfordrende adfærd (vrede, aggression, ødelæggelse m.m.).
Opbygning af evner hos børn med specifikke vanskeligheder.
Understøttelse af selvværd og selvtillid i dagtilbud.
Styrkelse af relationelle evner mellem børn.
Forståelse for børns løgne – og hvordan man kan arbejde med løgne i et mentaliseringsperspektiv.
Ressourcefokus og anerkendende tilgang i hverdagen.
EGEN MENTALISERING OG MENTALISERING I FORÆLDRESAMARBEJDE
Et velfungerende forældresamarbejde kræver både faglig indsigt og evnen til at bevare sin egen mentalisering – særligt i pressede situationer.
Udfordringer i forældresamarbejde i dagtilbud.
Samarbejde med forældre i udsatte positioner.
Samarbejde med moderne og markante forældre.
Konkrete idéer og værktøjer til at genopbygge et samarbejde, når det er udfordret.
Introduktion til STORM for forældre – en struktureret model til forældresamarbejde.
Hvordan man passer på sig selv i en travl og følelsesmæssigt krævende hverdag.
Redskaber til at styrke egen mentalisering og bevare det professionelle overblik.