MENTALISERING I SKOLEN
Kursusdagen kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov. Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.
MENTALISERING I SKOLEN OG SIKKERHED
- Gennemgang af mentaliseringsgrundbegreberne inden for en skolesammenhæng.
- Fokus på hvordan mentaliseringsevnen udvikles i det naturlige udviklingsfremmende samspil.
- Det naturligt udviklingsfremmende samspil anvendes i skolen til at understøtte elever i forhold til regulering af følelser og mentalisering
- Hovedværktøjer for den mentaliserende fagprofessionelle
- Model RAM
- Model ÅBENT
- Mentalisering i skolen og mentaliserende klasserumsledelse.
STORE OG SMÅ TRAUMER I EN SKOLESAMMENHÆNG – FORSTÅELSE OG HÅNDTERING
- Hvordan udvikles tillid til læring? Epistemisk tillid
- Hvilken betydning har elevers tilknytningsmønstre for deres tilgang til læring?
- Traumer i skolen – små og store traumers betydning for elevers mentaliseringsevne og læring.
- Traumereaktioner – hvordan spottes og håndteres de i skolen?
- Geniscenesættelse: når elever geniscenesætter deres historik i skolen med fagprofessionelle og andre elever.
- Traumer og sikkerhed i skolen.
ELEVENS UDVIKLINGSALDERS BETYDNING FOR LÆRING – OPBYGNING AF EVNER OG TILPASNING AF KRAV
Med udgangspunkt i STORM-modellens punkt “opbyg evner” arbejdes der med:
At stille krav, som matcher elevernes udviklingsalder:
- Følelser: Håndtering af vrede i skolen.
- Selv: Negative konsekvenser ved lavt selvværd for adfærd i skolen.
- Relationer: Konflikter og mobning i skolen – værktøjer til løsning.
- Adfærd: Forståelse og håndtering af løgne i skolen – gennemgang af de fire typer af løgne.
Dagen byder desuden på konkrete redskaber til at håndtere udfordringer i skolen.
FORÆLDRESAMARBEJDE I SKOLE OG DAGTILBUD
- Viden om hvordan forældresamarbejde har udviklet sig gennem tiden, og hvorfor forældresamarbejde er vigtigt.
- Beskrivelse af de udfordringer, der kan forekomme i relation til forældresamarbejde.
- Viden om udfordringer i samarbejdet med forældre i udsatte positioner.
- Viden om udfordringer i samarbejde med moderne (markante) forældre.
- Konkrete ideer og værktøjer til hvordan man kan arbejde med at opbygge et godt samarbejde, når dette er blevet udfordret.
- Introduktion til “STORM for forældre” – en struktureret model til forældresamarbejde.
MENTALISERING PÅ KLASSEN SAMT UNDERVISNING I HANDLEPLANEN ”STORM- HANDLEPLAN”
- Undervisning i mentalisering på klasseniveau.
- Gennemgang af øvelser.
- Øvelser afprøves i grupper.
- Gennemgang af handleplanen STORM.
- Supervision via handleplanen STORM.
FAMILIER MED ANDEN ETNISK BAGGRUND END DANSK I EN SKOLESAMMENHÆNG
- Mentalisering i mødet med familier med anden etnisk baggrund end dansk.
- Religion, kultur og skole.
- Muslimske familier og islam.
- Redskaber til at håndtere mødet med familier med anden etnisk baggrund end dansk.
MENTALISERING OG GRUPPEDYNAMIKKER
- Betydningen af gruppen og gruppedynamikker for klassens generelle trivsel og læring.
- Gruppestrukturer og grænser – analyse og forståelse.
- Mobning og eksklusionskulturer.
- Håndtering af mobning i gruppesammenhænge.
- Mentalisering og konflikthåndtering i gruppesammenhænge.
- STORM for grupper.
Vi tilbyder desuden en lang række materialer som du frit kan downloade og bruge i din undervisning. Vi har blandt andet gratis øvelser, små historier og et helt univers med animationsfilmene om skolebørnene Amina og Jonas