DIAGNOSER OG MENTALISERING
En kursusdag kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov. Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.
BORDERLINE PERSONLIGHEDSFORSTYRRELSE
Hvad er borderline personlighedsforstyrrelse?
- Personlighed og personlighedsforstyrrelser
- Et historisk perspektiv på borderline personlighedsforstyrrelser
- Centrale vanskeligheder for personer med borderline personlighedsforstyrrelser
- En mentaliseringsbaseret forståelsesramme af borderline personlighedsforstyrrelser
At skabe et udviklingsfremmende miljø omkring mennesker med borderline personlighedsforstyrrelser:
- Det udviklingsfremmende samspil som grundmodel (RAM, ÅBENT og Interventionsspektrum).
- Betydningen af egenmentalisering og et mentaliserende netværk.
- Særlige udfordringer i det daglige samspil, herunder kriser og “no-win”-situationer, vrede, forladthed og selvskade.
- Mentaliseringsbaserede modeller og redskaber til at understøtte udvikling og håndtere særlige udfordringer i mødet med personer med borderline personlighedsforstyrrelser.
AUTISME
- Viden om hvad autismespektrumforstyrrelser er.
- Gennemgang af diagnosekriterierne – koblet med personlige og faglige cases.
- Forståelse for sammenhængen mellem autisme og mentalisering – hvad er vanskeligt for mennesker med autisme, og hvilken støtte og forståelse det kræver af pårørende og fagfolk.
- Indblik i hvordan børn med autisme oplever og håndterer følelser.
- Viden om maskering/camouflering.
- Ideer til hvordan man arbejder mentaliserende med det unikke barn med autisme.
- Forståelse for hvordan man balancerer arbejdet mellem ydre styring og indre styring i forhold til at hjælpe barnet med autisme med at blive så jeg-stærk og indre styret som muligt.
BØRN OG UNGE MED ADHD
- Viden om hvad ADHD er for en diagnose og overblik over diagnosens omfang.
- En gennemgang af diagnosekriterierne – koblet med cases.
- Forståelse for sammenhængen mellem ADHD og traumer.
- Viden om sammenhængen mellem ADHD og mentalisering.
- Viden om hvilke udfordringer der kan være i hverdagen og på sigt for børn og unge med ADHD.
- Forståelse for de positive sider ved ADHD.
- Ideer til hvordan man bedst støtter og udvikler børn samt unge med ADHD.
BØRN OG UNGE MED DIAGNOSER – FORSTÅELSE OG BEHANDLING
- Hvorfor har så mange unge det vanskeligt i dag?
- Mentalisering og forskellige diagnoser, herunder:
- ADHD
- Autisme
- Angst (perfektionisme og skolefobi)
- Unge på kanten – selvmordstanker og selvmordsforsøg.
- STORM for børn med specifikke vanskeligheder.
UDVIKLINGSFORSTYRRELSER, UDVIKLINGSHANDICAP OG ARBEJDET MED UDADREAGEREDE OG SELVSKADENDE ADFÆRD HOS VOKSNE MED DIAGNOSER
Arbejdet med voksne med diagnoser – særligt fokus på udviklingsforstyrrelser og udviklingshandicap.
- Mentalisering og voksne med gennemgribende diagnoser.
- Udadreagerende, indadreagerende og selvskadende adfærd.
- Mentaliserende tilgange og redskaber.
- Diagnoser og gennemgribende udviklingstraumer
- Evnen til kontakt og samspil.
- Evnen til at følelsesregulere.
- Evnen til at tilpasse adfærd til andre mennesker, situationer og omstændigheder.