Selvskade, misbrug og selvmord
Kursusdagen kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov. Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk.
UNGE OG RUSMIDDELMISBRUG
- Hvordan arbejder vi mentaliserende med unge, der har et problematisk rusmiddelbrug eller misbrug? Ungesyn, værdier og et udviklingsperspektiv.
- Hvad karakteriserer unge med rusmiddelproblematikker? Hvordan kan vi forstå unges brug/misbrug af rusmidler?
- En helhedsorienteret tilgang til unge med rusmiddelproblematikker. Hvad er virksomt i forhold til unge med interventionskrævende brug af rusmidler?
- Samtalen med den unge (temaer, tips og tilgange) i et mentaliseringsperspektiv
MISBRUG OG SELVSKADE I ET MENTALISERINGSPERSPEKTIV
- Hvordan kan vi forstå misbrug og selvskade i en helhedsorienteret og mentaliseringsbaseret tilgang?
- Unges misbrug og selvskade med fokus på udviklingsopgaver og neuropsykologiske forandringer
- Hvordan kan vi arbejde med destruktiv og selvdestruktiv adfærd, herunder selvskade og misbrug i et mentaliseringsperspektiv
SELVMORD
- Introduktion til forståelse og behandling af selvmord
- Vanskeligheder med at forstå selvmord står ofte i vejen for at mentalisere både de efterladte og den selvmordstruede
- Hvorfor begår mennesker selvmord? Hvilke faktorer skal man være opmærksom på?
- Betydningen af egenrefleksion i mødet med selvmordstruede og deres pårørende
- At møde den selvmordstruede med et ÅBENT sind
DESTRUKTIV OG SELVDESTRUKTIV ADFÆRD I ET MENTALISERINGSPERSPEKTIV
- Destruktiv og selvdestruktiv adfærd i et mentaliseringsperspektiv
- Det fremmede selv i aktion
- Overføring og modoverføring i mødet med destruktiv og selvdestruktiv adfærd
- Tilknytningstraumer og den tabte læring
Opbygning af evner til at registrere, kategorisere, regulere og genkende mentale tilstande
SELVSKADE, ANGST OG ANDRE PSYKISKE UDFORDRINGER PÅ DØGNINSTITUTIONER.
- Hvordan håndteres selvskade på døgninstitutioner?
- Hvordan kan vi forstå angst og hvordan arbejder man med det i en pædagogisk hverdag?
- Andre psykiatriske udfordringer kræver særlige indsatser – personlighedsforstyrrelser, spiseforstyrrelser etc.
- Hvordan kan vi bevare og øge mentaliseringen når vi er vidne til svære destruktive symptomer?