MENTALISERING I SKOLEN

Kursusdagen kan blandt andet indeholde understående temaer og kan tilpasses til jeres ønsker og behov.  Ønsker I tilbud på et forløb eller har ønsker til undervisning i specifikke emner bedes I rette henvendelse til kontakt@centerformentalisering.dk

 

MENTALISERING I SKOLEN OG SIKKERHED

  • Gennemgang af mentaliseringsgrundbegreberne inden for en skolesammenhæng. 
  • Fokus på hvordan mentaliseringsevnen udvikles i det naturlige udviklingsfremmende samspil.
  • Det naturligt udviklingsfremmende samspil anvendes i skolen til at understøtte elever i forhold til regulering af følelser og mentalisering
  • Hovedværktøjer for den mentaliserende fagprofessionelle
    • Model RAM
    • Model ÅBENT
  • Mentalisering i skolen og mentaliserende klasserumsledelse.

STORE OG SMÅ TRAUMER I EN SKOLESAMMENHÆNG – FORSTÅELSE OG HÅNDTERING

  • Hvordan udvikles tillid til læring? Epistemisk tillid
  • Hvilken betydning har elevers tilknytningsmønstre for deres tilgang til læring? 
  • Traumer i skolen – små og store traumers betydning for elevers mentaliseringsevne og læring.
  • Traumereaktioner – hvordan spottes og håndteres de i skolen?
  • Geniscenesættelse: når elever geniscenesætter deres historik i skolen med fagprofessionelle og andre elever.
  • Traumer og sikkerhed i skolen.

ELEVENS UDVIKLINGSALDERS BETYDNING FOR LÆRING – OPBYGNING AF EVNER OG TILPASNING AF KRAV

Med udgangspunkt i STORM-modellens punkt “opbyg evner” arbejdes der med: 

At stille krav, som matcher elevernes udviklingsalder: 

  • Følelser: Håndtering af vrede i skolen. 
  • Selv: Negative konsekvenser ved lavt selvværd for adfærd i skolen. 
  • Relationer: Konflikter og mobning i skolen – værktøjer til løsning. 
  • Adfærd: Forståelse og håndtering af løgne i skolen – gennemgang af de fire typer af løgne. 

Dagen byder desuden på konkrete redskaber til at håndtere udfordringer i skolen. 

FORÆLDRESAMARBEJDE I SKOLE OG DAGTILBUD

  • Viden om hvordan forældresamarbejde har udviklet sig gennem tiden, og hvorfor forældresamarbejde er vigtigt. 
  • Beskrivelse af de udfordringer, der kan forekomme i relation til forældresamarbejde. 
  • Viden om udfordringer i samarbejdet med forældre i udsatte positioner. 
  • Viden om udfordringer i samarbejde med moderne (markante) forældre. 
  • Konkrete ideer og værktøjer til hvordan man kan arbejde med at opbygge et godt samarbejde, når dette er blevet udfordret.
  • Introduktion til “STORM for forældre” – en struktureret model til forældresamarbejde. 

MENTALISERING PÅ KLASSEN SAMT UNDERVISNING I HANDLEPLANEN ”STORM- HANDLEPLAN”

  • Undervisning i mentalisering på klasseniveau.
  • Gennemgang af øvelser.
  • Øvelser afprøves i grupper.
  • Gennemgang af handleplanen STORM.
  • Supervision via handleplanen STORM.

FAMILIER MED ANDEN ETNISK BAGGRUND END DANSK I EN SKOLESAMMENHÆNG

  • Mentalisering i mødet med familier med anden etnisk baggrund end dansk.
  • Religion, kultur og skole.
  • Muslimske familier og islam.
  • Redskaber til at håndtere mødet med familier med anden etnisk baggrund end dansk.

MENTALISERING OG GRUPPEDYNAMIKKER

  • Betydningen af gruppen og gruppedynamikker for klassens generelle trivsel og læring.
  • Gruppestrukturer og grænser – analyse og forståelse.
  • Mobning og eksklusionskulturer.
  • Håndtering af mobning i gruppesammenhænge.
  • Mentalisering og konflikthåndtering i gruppesammenhænge.
  • STORM for grupper.

Vi tilbyder desuden en lang række materialer som du frit kan downloade og bruge i din undervisning. Vi har blandt andet gratis øvelser, små historier og et helt univers med animationsfilmene om skolebørnene Amina og Jonas